Deze demo geeft je een representatief beeld van de inhoud en de opzet van de cursus leerlijnen.
Het biedt je een korte rondleiding door de informatie en de opdrachten.
Klik op toevoegen en je krijgt direct gratis toegang tot de demo.
Je kunt dan in alle rust 10 dagen rondkijken of de cursus wat voor je is.
In deze cursus worden in vijf thema’s de volgende onderwerpen aan bod gesteld.
Wat zijn leerlijnen; het kader
Waarom zijn leerlijnen van groot belang zijn voor het ordenen van onderwijs in bewegen? Daarnaast wordt het wettelijke kader waarbinnen leerlijnen hun plek hebben geschetst.
Bewegingsuitdagingen en kernactiviteiten
Bewegingsuitdagingen en kernactiviteiten worden uitgediept Dit zijn de twee begrippen die van groot belang zijn voor het in de praktijk systematisch lesgeven.
Variaties en verwante begrippen
Een aantal begrippen passeert de revue. Begrippen die binnen het bewegingsonderwijs veelvuldig en gevarieerd worden gebruikt passeren de revue. De begrippen zullen worden besproken en aan de hand van praktijkvoorbeelden worden toegelicht. Aandacht wordt besteed aan onder andere grondvormen van bewegen en basisvaardigheden.
Differentiëren binnen de leerlijn
Je gaat je verder verdiepen in het differentiëren binnen de leerlijn. Aan de hand van voorbeelden, toelichtingen en opdrachten zul je steeds meer gevoel en ideeën ontwikkelen voor wat mogelijk is. Het uitgangspunt is en blijft; de bewegingsuitdaging.
Voorwaardelijkheden in de praktijk
Tips om meer handvatten te ontwikkelen voor het gericht inzetten van differentiëren binnen leerlijnen. Gevraagd wordt hierbij aandacht te hebben voor welke bijstelling of differentiatie je kiest afhankelijk van het zichtbare bewegingsgedrag van kinderen. Het gaat om het gericht inzetten van variaties en verwante activiteiten op basis van specifieke bewegingsgedragingen, waarbij het als-danprincipe een belangrijke rol zal spelen.
Accent
Het accent binnen deze cursus ligt steeds op de praktische toepasbaarheid van theoretische principes die binnen leerlijnen en bewegingsthema’s een centrale rol spelen. Het delen van eigen praktijkvoorbeelden zal veelvuldig aan de orde komen.
Doelgroep
Beweegprofessionals; (vak)leerkrachten, bewegingstherapeuten en -agogen, mrt-ers met nog beperkte ervaring die belangstelling hebben voor het systematisch werken vanuit bewegingsuitdagingen (bewegingsproblemen)
Cursusduur
7 – 9 uur